Kuvia ja kertomuksia retkistä ja tapahtumista

Pohjois-Kymen Psoriasisyhdistys juhlii 40 toiminnan vuotta la 28.10.2017 Kouvolan kaupungintalolla.

Yhdistyksen puheenjohtaja Seija Finnberg toivotti juhlavieraat tervetulleiksi kaupungintalon Juhlasaliin, jossa Psoriasisliiton terveiset puheen kera juhlivalle yhdistykselle toi toiminnanjohtaja Sonja Bäckman. Kouvolan kaupungin puheenvuoron käytti valtuuston varapuheenjohtaja Juha Huhtala. Pianomusiikkia soittivat Jenni ja Anna-Kaisa Paakkanen. Kaksi suomalaisutta käsittelevää runoa esitti Veikko Huttunen. Taikuri Aatu Itkonen hauskuutti juhlayleisöä ja vapaan sanan kohdalla sihteeri Mirja Lonka kertoi yhdistyksen menneistä vuosista. Tilaisuuden juontajana oli hallituksen jäsen Kari Rasalahti. Lopuksi kahviteltiin ja keskusteltiin Sinisellä matolla.
Katso laajempi katsaus ja kuvia Kuvia ja kertomuksia jatkosivu-1, TÄSTÄ!

Adventtiretki Hollolan emäseurakunnan keskiaikaiseen Pyhän Marian kivikirkkoon 1. adventtina 2016

Hollolan kirkko adventtina 2016

Pohjois-Kymen Psoriasisyhdistys ry seurasi perinteitään vierailla jossain lähialueen kirkossa viettämässä 1. adventtia. Nyt kohteena oli yli 500 vuotta vanha Hollolan seurakunnan jyhkeä harmaakivikirkko. Se on Suomen kolmanneksi suurin seurakuntakäytössä oleva pyhättö. Kirkossa on paljon keskiaikaisia maalauksia ja veistoksia. Kirkko ehti alussa on lyhyen aikaa katolisena kirkkonakin ennen uskonpuhdistuksen leviämistä Suomeen.

Aseet täytyy jättää asehuoneeseen ja sitten jykevästä ovesta kirkkoon!

Asehuone

Messun jälkeen saimme kattavan esittelyn seurakunnasta, mutta varsinkin kirkon historiasta ja vaiheista vuosisatojen aikana. Vanhan tavan mukaan kirkon sisälle on haudattu varsinkin seudun merkkihenkilöitä, mutta varsinainen hautausmaa on kirkon ympärillä. Kiitokset asiantuntevalle oppaalle! Esittelyn jälkeen menimme läheiseen Ravintola Kunnantupaan nauttimaan joulupöydän antimista. Paluumatkalla kävimme tutustumassa vielä Pioni ja Piironki Maatilamyymälään Hollolan Soramäessä. Retkelle osallistui n. 20 henkeä, kiitokset järjestäjille ja osallistujille.
Teksti ja kuvat Y. Määttänen

Petteri Luukkosen laatima adventtiretken matkakertomus kuvineen tästä linkistä
ja Mirja Longan kuvat adventtiretkestä tästä!

Kesäretki 13.8.2016 Etelä-Kymen yhdistyksen kutsumana tutustumaan Kotkan rannikkoon ja Rankin saareen,

Saimme kutsun Etelä-Kymen Psoriasiyhdistykseltä osallistua heidän seurassaan tutustumiskierrokselle RANKIN aiemmin suljettuun linnakesaareen Kotkan edustalla.

Karttoja

Meitä oli yhteensä 10 henkilöä. Kokoonnuimme Sapokan venesatamaan noin klo 09.50 ja siirryimme Laivuri Metsolan Merimatkat Kajava-alukseen. Kotkan väki mukaanlaskien meitä oli 32 henkilöä, kolmen hengen miehistö sekä kapteeni.

Oppaamme Kyllikki Taipale-Erävalo alkoi kertoa välittömästi liikkeelle lähdön jälkeen Kotkan ja saarten historiaa varsin kattavasti. Allonmurtajan ohitettua alkoi melkoinen myrsky, joten pärskeistä johtuen ei ikkunoista mitään nähnyt. Noin 50 minuuttia ja saavuttiin Rankin satamaan samalla alkoi Ukkoherra laskea vettä, taivaanantia.

Käskynjako Rankissa

Jalkauduttuamme ja sotkun vessassa käynnin jälkeen alkoi kierros, jonka aikana opas kertoi saaren historiaa ja tietoa myös nykyajan rakennelmista. Lenkin jälkeen nautittiin laivassa maittava lohikeittolounas jonka jälkeen olimme valmiita palumatkalle. Laivuri kierrätti meitä Kirkonmaan ympäri, joten sekin saari tuli nähtyä vesiltäpäin. Ruotsinsalmeen tultuamme saimme kuulla oppaalta varsin kattavan Sotahistorian luennon v. 1790 käydystä Ruotsinsalmen meritaistelusta joka on historian suurin meritaistelu Itämeren alueella koskaan käydyistä.

Merta ja kallioita

Vahvuuksia hieman: Ruotsi 195 alusta ja 12500 miestä, sekä Venäjä 273 alusta ja 14500 miestä. Tämän taistelun voitti Ruotsi.
Uponneita aluksia makaa edelleen merenpohjassa kymmenittäin.
Pikkuhiljaa Kajava lipui Sapokan satamaan ja niin hävisi joukko, kukin tyytyväisenä kotihinsa päin.
Matkareportterina oli Petteri Luukkonen, valokuvat Yrjö Määttänen.
Parhaimmat kiitokset osallistujille ja kotkalaisille!

Psoriasisliiton Itä-Suomen alueen koulutuspäivät 28.-29.3.2015 Kouvolassa

Aluekoulutus 2015 Kouvola

Posriasisliiton Itä-Suomen alueen 11 yhdistystä oli n. kolmenkymmenen aktiivin voimin viikonlopun ajan saamassa ajankohtaista tietoa ja koulutusta mm. alueellisesta kumppanuudesta, uusista yhdistysten mallisäännöistä, juhlavuodesta ja liiton talousnäkymistä. Tärkeätä oli myös keskustella alueen yhdistysten kesken toiminnoista ja näkymistä.

Vuotuinen aluetoimikunnan kokous pidettiin tapaamisen päätteeksi Jarmo Rantakaulion toimiessa sen puheenjohtajana. Hänen lisäkseen yhdistyksestämme olivat Mirja Lonka ja Yrjö Määttänen.

Alustajina olivat liiton järjestösuunnittelija Teuvo Leppänen ja talouspäällikkö Sirpa Savolainen, OK-opintokeskuksen suunnittelija Marion Fields ja liiton puheenjohtaja Yrjö Määttänen.

Aluekoulutus 2015 Kouvola

Lauantaina illansuussa osanottajat pääsivät tutustumaan vielä todella mielenkiintoisiin kohteisiin. Ensin Kouvolan Pienoisrautatiemuseoon, jossa erinomaisena oppaana oli radan omistaja Erwin Stämpfli. Kaikki pienoismallit toimivat todella upeasti, sujuvasti ja monipuolisesti erilaisissa kokoonpanoissa. Kannattaa käydä tutustumassa.

Toisena tutustumiskohteena on KVY:n toimitila Veturi ja toimistomme siellä. Monet kertoivat olevansa kateellisia tiloistamme ja käyvänsä kädenvääntöä kuntiensa kanssa pienimmästäkin vastaantulosta. Myös KVY:n toiminta-ajatus ja toiminta yleensäkin keräsivät kehuja. Käytiin myös vilkasta keskustelua aiheen tiimoilta.

Vuoden 2014 Adventtiretki suuntautui Loviisaan!

Loviisan kirkko 2014

Perinteiseen adventtiretkeen osallistui 27 henkeä, josta 10 oli vaalien lipasvartijoita. Tällä kertaa kohteena oli Loviisa, jossa saimme kokea kaksikielisen Jumalanpalveluksen. Se oli mielenkiintoinen kokemus ensi vuonna 150 vuoden iän saavuttavassa tiilikirkossa, juhlavuosi alkoi adventista.
Kirkkoa käyttävät sekä ruotsin- että suomenkielinen seurakunta. Yleensä toinen aloittaa sunnuntaisen jumalanpalveluksen klo 10 ja toinen klo12. Aloitusvuoro vaihtuu 3 vuoden jaksoissa. Adventtina tilaisuus on yhteinen ja pidetään kaksikielisenä.
Erikoisuutena on Presidentti Jasser Arafatin v. 1997 ulkoministeri Tarja Haloselle lahjoittama Seimi-taideteos, joka on sijoitettu Loviisan kirkkoon.

Loviisan kirkko 2014

Juhlavuoden kunniaksi kirkossa oli runsaasti tekstiilityönä toteutettua tilataidetta. Oli pieniä nukkeja ja suuria, useita metrejä korkeita hahmoja. Töitä oli sijoitettu eri puolille kirkkoa.

Loviisasta siirryttiin Pyhtäälle Sirius Sport Resort`iin ruokailemaan.

Samalla saimme ihailla paikan 12 m korkeassa sisälentotunnelissa tehtyjä leijailuita ja erilaisia temppuja. Tornissa nähtiin vuorollaan sekä ensikertalaisia että ammattilaisia ja erilaisten temppujen harjoittelijoita. Toisen ikkunan takana nähtiin surffausta sisätiloissa. Hurjalta näytti sekin! Molemmat temppupaikat näyttivät olevan kovasti suosittuja. Ulkona on lisäksi seikkailurata, se lienee käytössä vain kesällä?
Kaiken lisäksi ruokakin oli hyvää ja sitä oli riittävästi!
Kiitokset kaikille mukana olleille mukavasta reissusta ja Mirjalle sujuvista järjestelyistä!

Käynti Kuopion kesäpäivillä 2014

Kesapaivat Kuopijossa

Kesän kesäretkeksi suunniteltiin osallistumista Kuopion seudun psoriasisyhdistyksen Rauhalahden kylpylässä järjestämille kesäpäiville 26.-27.7.2014.
Erilaisten yhteensattumien ja muidenkin syiden takia osanottomme supistui vain kahteen, eli sihteeri-Jarmo ja puheenjohtaja-Yrjö. Osallistujia päivillä oli ympäri maata, yhteensä lähes 60 henkeä. Siellä oli aika runsaaasti myös Valle Marinassa kävijöiden tapaamisia.
Koko päivien tunnelma oli rento, liikoja puheita ei pidetty. Ihasteltiin tukkilaisen taitoja, syötiin maittavia ruokia, harrastettiin liikuntaa eri tavoin, nautittiin ja seurusteltiin. Muisteltiin myös menneitä tapahtumia ja vaihdettiin uusia kuulumisia.
Sunnuntaiaamuna kiertoajelulla tutustuttiin vanhaan ja uuteen "Kuopijoon", uutuutena komea Saaristokaupunki.
Kiitokset renkilöille ja piällysmiehille, mukavoo olj!

Perinteinen Adventtiretki 1.12.2013 Heinolaan

Kouvolan seuduille yöllä satanut uusi lumi hillitsi jossain määrin tieliikennettä kun Anjalankosken Liikenteen bussi keräsi matkalaiset kokoon Heinolan matkaa varten. Bussiin tuli reipas ja suurelta osin jo monesti mukana ollut 25 hengen porukka tutulla reseptillä toteutetulle matkalle. Ensin kirkkoon, ensimmäisen adventin Jumalanpalvelus, kirkon ja seurakunnan esittely, sekä sen jälkeen jouluruoka.

Lasimaalaus

Heinolan kirkko on vähän yli 200 vuotta vanha 8-kulmainen puukirkko, jossa on n. 450 istumapaikkaa. Nytkin kirkko oli suunnilleen täynnä ja ryhmämme toivotettiin heti alkuesittelyssä tervetulleeksi vierailulle. Tämä kaupungin keskustassa oleva pääkirkko on selvästi pienempi kuin entisessa Heinolan kirkonkylässä oleva pyhättö. Kirkon sisäkatto on koristeltu kullankeltaisilla tähdillä ja niitä on paljon. Niiden määrä lienee kuitenkin laskettavissa toisin kuin oikealta tähtitaivaalta. Ikkunoissa on suuria ja värikkäitä lasimaalauksia. Kirkon edessä olevan kellotapulin sisälle oli rakennettu Joulun kunniaksi Betlehemin seimen kuvaelma, joka avattiin kirkonmenojen jälkeen.

Seimi

Paluumatkalla ruokailtiin Jaalan Vanha Kelossa runsaasta Joulupöydästä ja vaihdettiin kuulumisia, jonka jälkeen jatkettiin virkistyneinä kotimaisemiin. Mietittiin myös minneköhän ensi vuonna? Sitä odotellessa, kiitokset järjestelyistä ja osallistumisesta, sekä toivotetaan kaikille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!

Kesäretki 27. - 28.7.2013 Savon sydämeen ja Valamoon luostariin

Orkesteri-2 Orkesteri-1

Longan Mirja oli taas järjestänyt yhdistyksellemme mielenkiintoisen kesäretken lämpimänä ja aurinkoisena viikonloppuna. Matkaan lähti muutamien peruutusten pienentämä 17 hengen reipas joukko. Matkamme ensimmäinen pysähdys oli Mikkelin torilla, jossa saimme aistiä vilkkaan ja monipuolisen torielämän meininkiä. Toivoisimme samanlaista menoa myös Kouvolaan. Kahvittelun ja kiertelyn jälkeen jatkoimme matkaa Varkauteen, jossa tutustumiskohteenamme oli Mekaanisen musiikin museo. Ja sepä olikin ihmeellinen paikka, sanavalmiit oppaat esittelivät mitä monipuolisempia "musiikkikoneita". Oli yksittäisestä soittimesta kokonaiseen orkesteriin mitä erilaisempien koneistojen ohjaamina. Tunti vierähti äkkiä sitä kaikkea ihastellessa.

Mekaanisen musiikin museon jälkeen jalkauduimme Taipaleen vanhan kanavan varteen ja sieltä jatkoimme bussillamme kohti majapaikkaamme Kylpylähotelli Kuntorantaa. Siellä ruokailimme ja virkistäydyimme, kuka uimarannalla ja kuka terassilla. Myöhemmin oli mahdollista osallistua myös karaoke-iltaan.

Valamo Ronttopuisto

Aamiaisen jälkeen suuntasimme kohti Heinäveden Uuden Valamon luostaria. Matkalla saimme jo kuulla Mirjan antaman ennakkotietopaketin ja perillä saimme kattavan kiertokäynnin ja opastuksen. Matkamuisto- ja viinimyymälä pääsi myös osille matkakassoistamme. Lisäksi näimme paljon mielenkiintoista ortodoksiuskontoon liittyvää perinnettä ja taidetta.
Iltapäivän alussa jatkoimme kohti Karvion Kievaria, jossa meitä odotti maukas ja monipuolinen perinneruokailu yli 100 vuotiaan perheyrityksen ammattitaidolla tarjoiltuna ja perinteikkäässä kievarirakennuksessa. Ruokailun jälkeen kävimme vielä Palokissa tutustumassa Ronttopuistossa neljän sukupolven pajaperinteen välineisiin ja käsityötaitoon sekä laajaan moottorisahakokoelmaan.

Paluumatkalla poikettiin vielä Mikkelin Kenkäverossa, matkan aikana myös Yrjö kertoi Psoriasisliiton ja Iholiton yhteistyöneuvotteluista. Saavuimme edelleen lämpimässä säässä illansuussa takaisin Kouvolaan. Retki oli onnistunut hienosti, sää suosi ja kaikki meni hienosti. Kiitokset Kymin 100-vuotissäätiölle tuesta, kaikille mukavasta matkaseurasta, Mirjalle hyvistä järjestelyistä ja huolenpidosta, sekä Anjalankosken Linjan Veijo Komulaiselle joustavasta ja miellyttävästä kuljetuksesta

Yhdistyksen 35 v-juhlajäsenilta Tuulensuojassa 27.9.2012

luennoitsijat leppanen

Jäseniltaa vietettiin n. 50 henkilön voimin. Mukana oli vieraita myös Etelä-Kymen, Lahden ja Imatran yhdistyksistä. Ilta aloitettiin tuhdilla tietopaketilla pään alueen psorin hoidosta, jonka antoivat ihotautien erikoislääkäri Arja Teho ja psorihoitaja Jenni Ek. Esitykset kirvoittivat vilkkaan keskustelun ja monia kysymyksiä. Sen jälkeen Psoriasisliiton järjestösuunnittelija Teuvo Leppänen kertoi kattavasti Psoriasisliiton tarjoamista palveluista ja Kuntoutumiskeskuksen avusta psoriaatikoille.

kuulijat merkilliset

Juhlassa huomioitiin myös Mirja Longan, Rauno Björnin, Irja-Liisa Harjun, Matti Muhlin ja Kristiina Seppälän pitkä ja monipuolinen toiminta yhdistyksen hyväksi palkitsemalla heidät Yhdistystoiminnan ansiomerkillä. Irja-Liisa Harju muisteli tapahtumia vuosien varrelta. Näin oli kiintoisa ilta vietetty ja voitiin lähteä kotimatkalle syksyisen sadesään ryydittämänä.
Katso Irja-Liisa Harjun esitys "Pieni katsaus menneeseen" klikkaamalla TÄSTÄ!
Klikkaamalla kuvia näet ne suurempina!
Kiitokset kaikille mukana olleille!

Kesäretki 2012 Miehikkälän Salpamuseolle ja Ylämaan korukylään

tykkikorsu korsumuotti

Kesäretkelle osallistujia oli n. 30, matkalla saimme oppaiden johdolla tietoa Salpalinjasta mahtavana puolustusrakennelmana ja sen merkityksestä maamme itsenäisyyden ollessa uhattuna. Rakennelmat tekevät edelleen vaikutuksen ja silloisilla välineillä se on ollut todelle suuri urakka.

Salpalinjan rakentamisen yhteydessä on löydetty myös Ylämaalle sittemmin kehittyneen koruteollisuuden mahdollistavat spektoliittikiteet. Koruteollisuus on kehittynyt merkittäväksi liiketoiminnaksi ja Korukylässä saimme kattavan katsauksen erilaisiin korukiviin ja myös valmiisiin tuotteisiin.

Vasemmanpuoleisessa kuvassa olemme syvällä maan alla tykkikorsussa ja oikealla näemme korsujen valutöissä käytetyn teräsrakenteisen muotin. Klikkaamalla kuvia, näet ne myös suurempina! Kiitos kaikille mukana olleille leppoisasta retkestä.

Olimme Etelä-Kymen Psoriasisyhdistyksen vieraana Valkmusan kansallispuistossa 30.5.2012

lintutornissa kahvitauko

Pyhtäällä sijaitsevassa Valkmusan kansallispuistossa on nähtävänä kymenlaaksolaista suomaisemaa, jossa pesii runsaasti suo- ja korpimaaston linnustoa. Retkellä oli kymmenkunta osanottajaa. Meidän yhdistyksemme edustus jäi erilaisten yhteensattumien vuoksi kolmeen. Teimme n. 2,5 kilometrin kierroksen pääosin pitkospuita pitkin, tähystimme lintutornista ja nautimme isäntiemme tarjoilemat retkikahvit. Pari kuvaa näkymistä, klikkaamalla kuvia, näet ne myös suurempina!
Kiitos isännillemme ja mukana olleille erilaisesta retkestä.

Ihopäivä 2000-luvulla

ihopaivakuva

Kouvolassakin on järjestetty järjestöjen yhteisen ihopäivän tilaisuus! Luentojen lisäksi yhdistykset saivat tilaisuuden esitellä toimintaansa. Käytäntö on sittemmin hiipunut järjestelyihin liittyvien vaikeuksien takia. Osa kuvan henkilöistä on edelleen vahvasti mukana, osa on kuitenkin vaihtunut.

Sivua päivitetty viimeksi 7.4.2018!

Kuvia klikkaamalla näet suuremman tai toisen kuvan!

logo

Jäsenten lähettämät, yhdistyksen toimintaan liittyvät jutut ja valokuvat ovat tervetulleita, lähetä ne puheenjohtajalle tai sihteerille! Yhdistys pidättää tarvittaessa oikeuden muokata aineistoa ja päättää sen julkistamisesta.
Varmista aineistosi julkaisulupa!

Sivua täydennetään, osallistu Sinäkin! Käytä Palautelomaketta!

logo

Voit lähettää aineistosi sähköpostilla tai kirjeellä sihteerille tai puheenjohtajalle!